بازاریابی کمهزینه یکی از رموز موفقیت کسبوکارها در شرایط سخت اقتصادی است و چه دلمان بخواهد، چه دلمان نخواهد کسبوکارها در شرایط بحران اقتصادی دچار کمی سردرگمی در زمینه بازاریابی محصولات و خدمات خود و نحوه اجرای درست برنامه بازاریابی جهت بهرهوری بیشتر مجموعه ذینفع خود میشوند و به ناچار مجبور به تجدیدنظر در روشهای بازاریابی و بودجه بازاریابی خود جهت مدیریت هزینهها میشوند که گهگاه باعث پایینآمدن کیفیت برنامه بازاریابی و در ادامه کاهش فروش می شود.
در ادامه به 3 راهکار اشاره خواهیم کرد تا کسبوکارها با استفاده ازروش های بازاریابی کمهزینه و بهینه، بیشترین بهرهوری را در شرایط بحران اقتصادی در بازاریابی محصولات و خدمات خود تجربه کنند.
طبق تحقیقات بدستآمده آمار خریدهای اینترنتی در ایران روز به روز در حال افزایش است و به شنود دسترسی اکثر جوانان و عموم مردم به گوشیهای هوشمند و حضور در شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام و پیامرسانهای محبوب مانند تلگرام ، گوشیهای هوشمند(موبایل) می تواند رمز ورود شما به قلب و ذهن مشتریان باشد.
بازاریابی مویابلی شامل تمام اقدامات و مجموعه فعالیتهای شما در قالب رساندن پیام بازاریابی خود به مشتریان احتمالی در بستر گوشیهای هوشمند است. این بازاریابی میتواند تمرکز خود را بر روی شبکههای اجتماعی، اپلیکیشنها، پیامرسانهای داخلی و خارجی، بازیهای موبایلی و هرآنچیزی که مورد علاقه کاربران موبایلی است قرار دهد و پیام بازاریابی خود را با کمترین هزینه، خلاقانه و نوآورانه به گوش مشتریان احتمالی و هدف خود برساند.
به عنوان مثال یک کسبوکاربرای اجرای بازاریابی کمهزینه میتواند با داشتن یک شبکه اجتماعی فعال، یک کانال در پیامرسان محبوبی مانند تلگرام و یک وبسایت، مشتریان احتمالی را از هر کدام از این کانالها به کانالهای دیگر جهت بررسی محصولات و خدمات و خرید احتمالی هدایت کند.
همه کسبوکارها، چه آنهایی که با یکدیگر رقیب هستند و چه آنهایی که مکمل یکدیگر هستند میتوانند برای کاهش هزینههای بازاریابی خود با یکدیگر جهت اجرای بازاریابی کمهزینه همکاری کنند.
این همکاری و بازاریابی کمهزینه میتواند شامل تبلیغات یکدیگر در محیط کسبوکار، طراحی و اجرای برنامههای دو یا چند جانبه، بازاریابی و فروش محصولات یکدیگر و مواردی اینچنینی برای رشد و حفظ بقا یکدیگر در قالب یک قرارداد کاری در باشد.
به عنوان مثال فرض کنید شما یک تعویض روغنی دارید ، میتوانید با یک کسبوکار در حوزه کارواش قرارداد کاری ببندید و به مشتریان خود در ازای استفاده خدمات تعویض روغنی شما، کارت تخفیف استفاده از کارواش را دریافت کنند و همچنین کارواش مربوطه هم بدین صورت مشتریان خود را برای انجام خدمات تعویض روغن به سمت کسبوکار شما هدایت کند.
طبق تحقیقات به عمل آمده، استقبال عموم مردم از ویدیو و دیدن فیلمهای کوتاه و بلند جهت سرگرمی، یادگیری و …. در حال افزایش است و این فرصتی ویژه برای کسبوکارها است تا با استفاده از ویدیوهای جذاب و باکیفیت، توجه مشتریان احتمالی را به منافع حاصل از خرید محصولات و خدمات خود جلب کنند.
نحوه بکارگیری استفاده از ویدیو بستگی به استراتژی شرکت و طراح دارد، ولی بهصورت کلی یک ویدیو باید به نحوی طراحی و اجرا شود تا پیام بازاریابی در قالب یک ویدیو چند دقیقهای خلاقانه، سرگرمکننده و جذاب به کام مخاطب بشیند و او را مجبور به اشتراک گذاشتن ویدیو و معرفی کسبوکارشما و محصولات و خدمات مربوطه به دیگران شود.
این ویدیو میتواند با یک گوشی باکیفیت یا یک دوربین فیلمبرداری گرفته شود. به عنوان مثال شما میتوانید از یکی از محصولات و خدمات خود در قالب یک ویدیو سرگرمکننده و خندهدار استفاده کنید و همراه با خنداندن بازدیدکنندگان، پیام بازاریابی خود را هم به گوش مشتریان احتمالی و هدف برسانید.
با توجه به مطالب گفته شده میتوان نتیجه گرفت که بازاریابی در شرایط بحران اقتصادی باید هوشمند شود و هزینههای بازاریابی به نحو صحیحی کنترل و بهینه شود و از جمله اقداماتی که میتوان برای کاهش و بهینهکردن هزینههای بازاریابی مورد استفاده قرار داد، استفاده از روشهایی همچون بازاریابی موبایلی، همکاریهای استراتژیک و استفاده صحیح و برنامهریزیشده از ویدیو برای رساندن پیام بازاریابی خود به مشتریان احتمالی در بازار هدف است.
درباره این سایت